Wzrastająca liczba wypadków samochodowych powoduje, że najważniejszym zagadnieniem dla osób zajmujących się współczesną motoryzacją jest bezpieczeństwo jazdy. Jednym z czynników mających wpływ na bezpieczną jazdę jest geometria ustawienia kół samochodu. Producenci samochodów ustalają optymalne wartości parametrów charakteryzujących ustawienie kół. Utrzymanie ich w granicach tolerancji – to bezpieczeństwo kierowcy, pasażerów i ładunku, zwłaszcza przy większych prędkościach jazdy.
Geometria to nie tylko znana wszystkim zbieżność kół przednich. W jej skład wchodzi również pochylenie kół przednich (i tylnych), pochylenie i wyprzedzenie sworznia zwrotnicy oraz równoległość osi i pokrywanie śladów kół pojazdu. Właściwa geometria ma fundamentalne znaczenie dla: zużycia ogumienia, kierowalności samochodu, powrotu koła kierownicy w położenie do jazdy na wprost, zmniejszenia siły potrzebnej do obrotu kół jezdnych. Ma również decydujący wpływ na eksploatację pojazdu i bezpieczeństwo podróżowania.
Z uwagi na istniejące zależności pomiędzy poszczególnymi kątami ustawienie pełnej geometrii pojazdu powinno być dokonywane w odpowiedniej kolejności i na odpowiednich urządzeniach – sama zbieżność to zdecydowanie zbyt mało.
Pomiaru dokonujemy przy użyciu urządzenia GTI Geomaster firmy PRECYZJA. Przyrządy GTI umożliwiają dokonywanie kontroli geometrii ustawienia kół w samochodach osobowych i dostawczych. GTI wyposażony jest w cztery zespoły pomiarowe (pomiar kątów względem geometrycznej osi jazdy) z 8 czujnikami położenia połączonymi cięgnami pomiarowymi.
Cały pomiar nadzorowany jest przez komputer typu PC z odczytem na ekranie kolorowego monitora. Zespoły pomiarowe zostały wyposażone w specjalistyczne czujniki optoelektroniczne i rezystancyjne o podwyższonej dokładności. Kompensacja bicia układu koło-zacisk realizowana jest czteropunktowo, dzięki czemu eliminowane są błędy kształtu obręczy koła.
Urządzenie GTI Geomaster posiada CERTYFIKAT ZGODNOŚCI wystawiony przez Instytut Transportu Samochodowego w Warszawie, co stanowi, iż jest przystosowane do przeprowadzania pomiarów we wszystkich typach samochodowych stacji diagnostycznych oraz w warsztatach naprawczych.
W naszym Serwisie dzięki wykorzystaniu GTI Geomaster mamy możliwość pomiaru następujących parametrów:
- zbieżności połówkowej kół przednich,
- zbieżności całkowitej kół przednich,
- zbieżności połówkowej kół tylnych,
- zbieżności całkowitej kół tylnych,
- katów pochylenia kół przednich,
- kątów pochylenia kół tylnych,
- kątów wyprzedzenia osi sworzni zwrotnic,
- kątów pochylenia osi sworzni zwrotnic,
- kąta nierównoległości osi kół,
- kąta odchylenia osi geometrycznej jazdy od osi symetrii,
- różnicy kątów skrętu kół przy skręcie o 20°,
- maksymalnych kątów skrętu kół.
Nadto przyrząd GTI posiada rozbudowany program obsługowy umożliwiający wykonanie pomiarów dodatkowych (tzw. pomiarów poblacharskich) pozwalających na otrzymanie pełnego obrazu wzajemnego usytuowania elementów zawieszenia pojazdu powypadkowego.
Z każdego pomiaru wykonanego przyrządem przez nasz Serwis klient otrzymuje wydruk pomiarowy na którym można zapoznać się wartościami kątów zalecanymi przez producenta pojazdu, wynikami pomiaru wstępnego oraz końcowego – po regulacji.
Przeprowadzana okresowo kontrola ustawienia kół samochodu, za pomocą odpowiedniego przyrządu, umożliwia w porę wykrycie i usunięcie usterek, przez co wydłuża się okres użytkowania opon oraz zapewnia się ich równomierne zużycie.